آموزش, کسب و کار و نوآوری, مهارت های فنی و آموزشی

مزایای ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی

lazy
lazy
lazy

آنچه خواهیم خواند

مزایای ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی

تعادل، اصطلاحی که تقریباً با هر کاری که ما دانسته یا ندانسته انجام می دهیم مرتبط است. فرهنگ کار امروزی تا حد زیادی حول مفهوم تعادل می چرخد. در اینجا، تعادلی که در مورد آن صحبت خواهم کرد، تعادل بین کار و زندگی است. روزگار پر هیجان است، انسان ها بیشتر درگیر هستند و دستیابی به یک تعادل کامل بین کار و زندگی مانند یک رویای دور از ذهن به نظر می رسد. اکنون برنامه کاری فقط محدود به ساعات معمول اداری نیست. اوایل، زمانی که بیشتر کارها دستی بود، داشتن اوقات فراغت دور از کار چندان سخت نبود. حرفه ای ها توانستند استراحت کنند و به اولویت های دیگر رسیدگی کنند. اما با ادغام انقلاب فناوری و فناوری اطلاعات، کل سناریو تغییر کرد. دسترسی به منابع دیگر نگران کننده نیست و ایمیل های کاری ممکن است هر زمان که بخواهید به شما ضربه بزند. و به همین دلیل کارمندان در حال حاضر ساعات بیشتری را نسبت به قبل در محل کار می گذرانند. که مانع از کیفیت زندگی کاری می شود. این چیزی است که هیچ رهبر یا کارفرمای منابع انسانی نباید در دراز مدت آن را نادیده بگیرد.

آن چه از پیش روی شما می گذرد در مورد " مزایای ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی " است، ما در  فروشگاه اینترنتی ناوان امیدواریم راهنمای خوبی برای تمام مشتریان باشیم که، قصد دارند از فروشگاه ناوان خرید کنند.

تعادل بین کار و زندگی و تأثیر آن بر سازمان ها

‏ "تعادل مدیریت زمان بهتر نیست، بلکه مدیریت مرز بین همه چیز است. تعادل یعنی انتخاب کردن و لذت بردن از آن انتخاب ها."
ممکن است تعادل بین کار و زندگی به عنوان رویکردی برای حفظ تعداد مساوی ساعت بین کار و بازی در نظر گرفته شود. اما اینطور نیست! داشتن یک زندگی کاری و زندگی متعادل تنها به این نیست که به موقع به محل کار آمده و از آن برگردید. در یک دیدگاه گسترده تر، اولویت بندی برنامه ها بر اساس اهمیت آنها است. اولویت بندی چیزها به فرد کمک می کند در زمان و انرژی خود صرفه جویی کند. بنابراین، به آنها اجازه می دهد تا تعادل کاملی بین کار و زندگی شخصی خود برقرار کنند. صحبت در مورد تأثیر تعادل بین کار و زندگی برای کارکنان ضروری است، اما بر سازمان نیز تأثیر می گذارد. کارمندانی که می توانند برای رفاه خود اهمیت یکسانی قائل شوند، بدون شک شادتر و راضی تر هستند. و این در عملکرد و رفتار آنها در محل کار منعکس خواهد شد. سومی بورا، مدیر ارشد مردم و فرهنگ در شهری واقع شده در هندوستان، توضیح می دهد که چرا تعادل بین کار و زندگی برای تجربه کارمند بسیار مهم است. کارمندان زمانی بهترین ها را از خود ارائه می دهند که در محل کار خوشحال و راحت باشند. زمان بندی انعطاف پذیر نقش مهمی در سلامت روانی کارکنان دارد. امروزه، آزادی در انتخاب ساعات کاری تأثیر مثبتی بر کارمندان ایجاد می کند. این عمل موفقیت بزرگی در جذب بهترین نیروهای کار بوده است. زمانی که شعار شما، اولویت دادن به کارمندان است و کارمندان شما را در اولویت قرار می دهند. علاوه بر این، کارکنانی که از تعادل عالی بین کار و زندگی برخوردارند، حامیان بالقوه سازمان مربوطه خود نیز هستند. و این دلیل خوبی برای شرکت ها ایجاد می کند تا فرهنگ شرکت خود را برای ارتقای تعادل بین کار و زندگی تغییر دهند.

تأثیر تعادل بین کار و زندگی

تأثیر تعادل بین کار و زندگی

جنبه های مثبت تأثیر تعادل بین کار و زندگی فقط به همین جا ختم نمی شود. در اینجا چند نکته وجود دارد که بیشتر نشان می دهد که چرا سازمان ها باید به ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی توجه داشته باشند مانند:
• جذب بهترین استعدادها
• نرخ نگهداری بالاتر
• بهبود فرهنگ کار
• افزایش مشارکت کارکنان و موارد دیگر.

برای تعادل سالم بین کار و زندگی چه کاری می توان انجام داد؟
یک ضرب المثل انگلیسی قدیمی درباره تعادل بین کار و زندگیوجود دارد: "یک اونس پیشگیری ارزش یک پوند درمان را دارد".
به عنوان یک کارفرما، شما باید نقش مهمی را ایفا کنید تا اطمینان حاصل کنید که کارکنانتان در تضاد تعادل بین کار و زندگی گرفتار نمی شوند. به طور مشابه، برای تشویق یک تعادل خوب بین کار و زندگی، می توانید اقدامات مختلفی را انجام دهید. که در ادامه به آن ها میپردازیم.

14 راه ایجاد تعادل بین زندگی و کار

14 مورد از اقداماتی که باعث می شود کارکنان سازمان بین کار و زندگی شخصی شان تعادل ایجاد کنند:

1. استراحت های کوتاه بین کار
استراحت بین کار به مقابله با استرس کمک می کند. بدن انسان طوری طراحی نشده است که ساعت های طولانی را در یک حرکت تحمل کند. حرکات فیزیکی مانند پیاده روی سبک یا برخی تمرینات می تواند در اینجا واقعا مفید باشد. چنین استراحت های کوتاهی به شما کمک می کند تا از خستگی خلاص شوید و چابکی در کار را افزایش دهید.

2. اولویت بندی برنامه های روزانه

برنامه ریزی برای فعالیت های روزانه در محل کار راه دیگری برای مدیریت تعادل خوب بین زندگی و کار است. این به افراد کمک می کند تا اقدامات خود را به دنبال اهمیت یک کار اولویت بندی کنند. علاوه بر این، پیروی از یک برنامه ریزی خوب به صرفه جویی در زمان کمک می کند. بنابراین، به آنها اجازه می دهید روی چیزهایی غیر از کار تمرکز کنند یا از آن برای تجدید قوا استفاده کنند.

3. تشویق به سبک زندگی سالم
حفظ یک سبک زندگی سالم نقش مهمی در تلاش یک کارمند برای دستیابی به تعادل بین کار و زندگی سالم دارد. کارکنان سالم مانند جواهری بر تاج هر سازمانی هستند. تعادل ناسالم کار و زندگی سلامت جسمی و روانی کارکنان را مختل می کند. با توجه به این واقعیت، بهره وری آنها را تا حد زیادی با مشکل مواجه می کند. تشویق کارکنان به اتخاذ یک سبک زندگی سالم خطرات مختلف سلامتی را از بین می برد. درست همانطور که داشتن سلامت جسمانی به فرد کمک می کند تا پرانرژی بماند، ذهن بدون استرس اتاقی پر از شفافیت است. این به کارکنان کمک می کند تا هم در شغل و هم در زندگی برتر باشند. یک سبک زندگی سالم همچنین یک راه حل عالی برای مدیریت استرس است و به کارکنان کمک می کند تا به راحتی با استرس کنار بیایند.

تأثیر تعادل بین کار و زندگی

4. در نظر گرفتن تشویقی برای کارکنانی که کارشان را به منزل نمی برند

اغلب، کارمندان کار خود را به خانه می برند تا مهلت مقرر را جبران کنند. ناتوانی در ترک کار در محل کار یک مسئله اصلی ناشی از بار کاری بیش از حد توسط کارکنان است. متعهد شدن به کار در ساعات غیرفعال از میزان استراحت مورد نیاز بدن انسان جلوگیری می کند. علاوه بر این، زندگی اجتماعی افراد را که برای داشتن یک طرز فکر سالم ضروری است، بد جلوه می دهد. کارفرمایان می توانند با اتخاذ یک خط مشی سختگیرانه "کار در خانه ممنوع" اطمینان حاصل کنند که این اتفاق نمی افتد.

5. برنامه کاری انعطاف پذیر
اگر زمان شخصی پس از ترک کار باقی نمانده باشد، حفظ تعادل خوب بین کار و زندگی امکان پذیر نیست. در چنین شرایطی داشتن یک برنامه کاری انعطاف پذیر بسیار مهم می شود. انعطاف پذیری در زمانبندی کاری به کارکنان کمک می کند تا روی جنبه های شخصی و اجتماعی زندگی شان مانند شغل شان تمرکز یکسانی داشته باشند. علاوه بر این، چنین برنامه ای می تواند بر عملکرد یک فرد در محل کار تأثیر مثبت بگذارد. همچنین، به عنوان یک تکنیک جایگزین مدیریت استرس عمل می کند.

6. مدیریت زمان
مدیریت زمان جنبه بسیار مهمی برای داشتن تعادل مناسب بین کار و زندگی است. بیشتر افراد تمایل دارند این مرحله را نادیده بگیرند. در نتیجه، آنها در پایان روز غرق در کار می شوند و زمانی برای خود ندارند. بنابراین، فرد باید مطمئن شود که آنها یک روال مناسب برای روز دارند.

بهبود فرهنگ کاری شرکت

7. سرگرمی ها را تشویق کنید

هر یک از ما سرگرمی هایی مانند خواندن، نقاشی، عکاسی، رقصیدن، جمع آوری تمبرهای قدیمی و غیره داریم. تعادل خوب کار و زندگی تنها محدود به اهمیت دادن به کار و خانواده نیست. همچنین در مورد اهمیت دادن به کارهایی است که فرد دوست دارد در سطح شخصی انجام دهد. با همه رنگها و گریه هایی که بین مدیریت کار و خانواده وجود دارد، ما اغلب از تغذیه امیدها و آرزوهای خود غافلیم. داشتن یک سرگرمی، کارمند را تشویق می کند تا مدتی را برای خود اختصاص دهد. این در واقع به آنها کمک می کند تا تشنگی برای یک زندگی خوب را مطابق با ترجیح کارمند برآورده سازند. داشتن یک سرگرمی به کارمندان کمک می کند تا حتی در میان برنامه فشرده خود برای خود وقت بگذارند.

8. گاهی دور کاری را تشویق کنید
تشویق به کار از خانه حداقل یک بار در هفته یا هر زمان که لازم باشد می تواند به سم زدایی از استرس روزانه در محل کار کمک کند. کار کردن از خانه با عزیزان نزدیک یا نوازش حیوانات خانگی در حین کار تأثیر مثبتی بر ذهن کارمند می گذارد. هنگامی که کارمندان از چنین مزایایی برخوردار می شوند، احساس بزرگی از قدردانی نسبت به کارفرمایان در ذهن آنها ایجاد می شود. همچنین آنها را به حامیان سازمان شما تبدیل می کند. بنابراین، به یک رابطه عالی کارمند و کارفرما کمک می کند.

9. زمان تعطیلات با حقوق
در عصر امروز، تعطیلات دیگر یک امر تجملی نیست. بلکه بیشتر یک ضرورت است. وقت آن است که کارفرمایان متوجه شوند که چگونه مرخصی از محل کار به بخش مهمی از فرهنگ کار امروزی تبدیل شده است. اجازه دادن به کارمندان بدون فدا کردن دستمزدشان برای استراحت های طولانی بسیار موثر است. کارمندان پس از بازگشت به کار احساس شادابی و آرامش بیشتری می کنند و بهره وری بهتری را به همراه خواهند داشت.

10. گرفتن بازخوردهای زمان به زمان و بررسی های تعادل بین کار و زندگی
ارزیابی زمان به زمان کارکنان بخش اساسی ایجاد یک محیط کاری سالم است. موقعیت ها ممکن است با تغییر زمان متفاوت باشد و پیگیری این تغییرات برای ایجاد راه حل های موثر بسیار مهم می شود. این کارفرمایان را قادر می سازد تا مشکلاتی را که ممکن است به عنوان مانعی برای دستیابی به تعادل بین کار و زندگی عمل کنند، برطرف کنند. گرفتن بازخورد و انجام نظرسنجی از کارکنان بیشتر به سازمان ها کمک می کند تا آنها را بهتر بشناسند و روی موضوعات مطرح شده کار کنند.

lazy
تعادل سالم کار و زندگی

11. اختصاص دادن قسمتی از سازمان به حیوانات خانگی کارکنان

فضاهای دوستدار حیوانات خانگی در سرتاسر جهان در حال رونق است زیرا نسل جدید در حال پیوستن به نیروی کار هستند. این نسل از کارمندان سرشار از زندگی و عشق به حیوانات خانگی خود هستند. اجازه دادن به کارکنان خود برای آوردن حیوانات خانگی خود به آنها آرامش روحی می دهد و فضایی شاد در اطراف محل کار ایجاد می کند.

12. جلسات تمرین تیم سازی
تیم سازی در مورد واداشتن افراد به همکاری برای رسیدن به یک هدف مشترک است. این می تواند یک راه فوق العاده موثر برای بهبود روابط باشد. با این حال، بسیاری از مردم نمی دانند که تیم سازی می تواند برای تعادل بین کار و زندگی نیز مفید باشد. امروزه تیم های از راه دور معمول هستند و ارتباط و همکاری ضروری است. یکی از بهترین راه ها برای ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی، برنامه ریزی فعالیت هایی است که تیم شما را به خوبی گرد هم می آورد. در حالی که ممکن است جمع کردن همه افراد ممکن نباشد، اغلب می توانید تمرین ها یا رویدادهایی را طراحی کنید که برخی از اعضای تیم را دور هم جمع کند.

13. فضای کار هیبریدی
یک فضای کاری ترکیبی بهترین راه برای کار در خانه و اداره است. آنها یک راه حل عالی برای افرادی هستند که می خواهند برخی از مزایای کار در خانه را داشته باشند، اما محیط اداری خود را نیز از دست می دهند. هنگامی که کارمندان از چنین مزایایی برخوردار می شوند، احساس بزرگی از قدردانی نسبت به کارفرمایان در ذهن آنها ایجاد می شود. همچنین آنها را به حامیان سازمان شما تبدیل می کند. بنابراین، به یک رابطه استثنایی کارمند و کارفرما کمک می کند.

14. تجارب سفارشی
هیچ رویکرد جهانی برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی وجود ندارد. این امر برای هر کارمند متفاوت است و طراحی تجربیات آنها باید متناسب با آن شخص باشد. برخی دوست دارند تا دیروقت کار کنند و ساعات طولانی در دفتر حضور داشته باشند. دیگران بدشان نمی آید که زودتر شروع کنند، اما مشتاق هستند که هر چه زودتر آنجا را ترک کنند. بهترین راه برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی این است که کارمندان و ترجیحات آنها را در اولویت قرار دهید.

مزایای ایجاد تعادل سالم بین کار و زندگی

در ادامه به مزایای ایجاد تعادل سالم بین کار و زندگی که می تواند برای حرفه ای ها به ارمغان بیاورد می پردازیم.
اهمیت یک تعادل خوب بین کار و زندگی را می توان با این واقعیت نیز تعیین کرد:

• کاهش مشکلات سلامت کارکنان:
همانطور که در یک مطالعه توسط UCL مشخص شد، "کارمندانی که سه ساعت یا بیشتر از برنامه کاری خود کار می کنند، 60٪ بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی هستند."
ما به عنوان انسان محدودیت خاصی برای استقامت داریم. برای کارمندانی که در حال حاضر تحت فشار زیادی هستند، کار بیش از حد می تواند برای سلامت روحی و جسمی آنها کشنده باشد. اگر این مسائل به موقع بررسی نشود، می تواند منجر به بیماری های مزمن مختلف نیز شود. و همه اینها به طور مستقیم بر بهره وری و مهارت های تصمیم گیری آنها در کار تأثیر می گذارد.
بنابراین، شما باید پیش بروید و کارکنان خود را تشویق کنید تا اقداماتی را برای اطمینان از تعادل بین کار و زندگی انجام دهند. در نتیجه، به آنها کمک می کند تا با استرس مقابله کنند و خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش دهند.

• تقویت ذهن و آگاهی کارکنان:
کارکنانی که تحت فشار کاری کار می کنند مستعد ابتلا به بیماری های روانی مانند استرس و اضطراب در محل کار هستند. این یک واقعیت شناخته شده است که کارکنان بی انگیزه تمایل دارند تمرکز خود را در محل کار از دست بدهند که مانع بهره وری آنها می شود.
در نتیجه، سازمان ها نیز از چالش های نیروی کار غیرمولد رنج می برند. تعادل سالم بین کار و زندگی این موضوع را تا حد زیادی از بین می برد. هنگامی که کارکنان در کار خود احساس آرامش و رضایت می کنند، تمرکز بهتری روی کار خود پیدا می کنند. همچنین به آنها کمک می کند تا کنترل بیشتری بر کار خود داشته باشند و در نتیجه بهترین نتایج را به دست آورند.
برای یک کارفرما، تمرکز افراد روی کارشان کلید عالی برای باز کردن بهره وری بهتر و دستیابی به اهداف مورد نظر است.

• افزایش مشارکت کارکنان در محل کار:
کارکنان با انگیزه گوهرهای واقعی هر سازمانی هستند. این مشارکت آنهاست که شرکت های مربوطه خود را به سمت موفقیت سوق می دهد. اما اغلب اوقات، تعادل نامناسب بین کار و زندگی مانعی برای آنها ایجاد می کند تا به طور کامل در کار خود مشارکت کنند. غیبت، خستگی، مرخصی استعلاجی از جمله مشکلاتی است که مانع مشارکت کارکنان در محل کار می شود.
تشویق کارمندان برای دستیابی به تعادل مناسب بین کار و زندگی به بهبود فرهنگ کلی کاری شرکت کمک می کند. داشتن مشارکت بهتر کارکنان همچنین به شرکت ها کمک می کند تا استعدادهای برتر را جذب کنند. بنابراین، تأکید بر نیاز به تعادل سالم کار و زندگی برای هر سازمانی توصیه می‌شود.

تعادل سالم کار و زندگی

• کاهش نرخ فرسودگی شغلی کارکنان:
افزایش فشار کاری این روزها یکی از مشکلات عمده کارمندان برای ترک شغل است. کارکنانی که بیش از حد کار می کنند، بیشترین آسیب را می بینند. همچنین کارمندانی که تحت فشار مهلت مقرر هستند، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی خسته می شوند.
به عنوان یک کارفرما، ممکن است به خوبی بدانید که حجم کاری شدید چگونه کارمندان را با مشکل مواجه می کند. اتخاذ تدابیری برای مدیریت استرس برای ایجاد یک زندگی کاری و زندگی متعادل بهترین راه برای کاهش حجم کار است.

lazy

نتیجه گیری

حفظ تعادل در تمامی مراحل زندگی تاثیرات و مزایایی خواهد داشت. تمرین کنید و برای اهداف و برنامه هایتان حد و مرزی قائل شوید و تسلی بخش خیال خود و عزیزانتان باشید. اگر برنامه های خود را بر اساس اولویت تنظیم کنید، حفظ این تعادل چندان سخت نیست. در کنار حفظ تعادل میان کار و زندگی، باید به یک ادغام بهتر بین کار و زندگی نیز فکر کرد. این آهنگ تعادل سالم در زندگی حرفه ای شما را تنظیم می کند و به مرور زمان، تبدیل به عادت خواهد شد. برای کمک به شما در این زمینه، چند نکته را در بالا ذکر کرده‌ام که اگر مایلید رعایت کنید، می‌تواند نتایج مثبتی در رابطه با تعادل کار و زندگی داشته باشد. در آخر بابت همراهی شما تا پایان مقاله تشکر میکنم و امیدوارم برایتان مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید